UI و UX چیست؟ و چه تفاوتی با هم دارند
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می شود استفاده از یک برنامه آسان باشد یا یک وب سایت درست به نظر برسد؟ اینجاست که UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربر) وارد عمل می شوند.
اگرچه ظاهری شبیه به هم دارند ، اما UI و UX جنبه های مختلفی از فرآیند ایجاد برنامه و وب سایت را پوشش می دهند.
رابط کاربری همه چیز در مورد ظاهر یک برنامه یا وب سایت است – چیزهایی مانند رنگ ها ، دکمه ها و طرح بندی ها.
از سوی دیگر ، UX در مورد احساس تعامل با آن عناصر است.
UX مخفف «تجربه کاربر» است.
تجربه کاربر به احساس کاربر در هنگام تعامل با محصول یا خدمات مربوط می شود.
این یک چیز فیزیکی و ملموس نیست – این سهولت و کاربر پسند بودن تعامل به عنوان یک کل است.
UI مخفف«رابط کاربری» است.
رابط کاربری به طور خاص به صفحهنمایشها ، دکمهها و سایر ویژگیهای بصری و تعاملی مربوط میشود که یک فرد برای تعامل با یک محصول دیجیتال ، مانند یک وبسایت یا برنامه ، استفاده میکند.

طراحی UX چیست؟
طراحی UX همه چیز در مورد حل مشکلات کاربر و ایجاد تجربیات مرتبط ، آسان ، لذت بخش و در دسترس است.
طراحی UX همیشه نیازهای کاربران نهایی را در نظر می گیرد و هدف آن ایجاد محصولات و خدماتی است که مواجهه با آنها آسان و لذت بخش باشد. فرآیند طراحی UX شامل درک کاربر هدف از طریق تحقیقات کاربر ، تعریف مشکلی که باید حل شود ، ارائه ایدههایی برای راهحلهای بالقوه ، ترسیم طرحبندی محصول یا خدمات ، در نظر گرفتن تمام اقدامات و مراحل ممکن کاربر است.
ویژگی های کلیدی
- تحقیقات کاربر : شامل جمع آوری بینش از طریق نظرسنجی ، مصاحبه و مشاهدات برای درک نیازها و رفتارهای کاربر است.
- تست قابلیت استفاده : تست جنبه های مختلف محصول با کاربران واقعی برای شناسایی نقاط دردناک و مناطق قابل بهبود.
- معماری اطلاعات : سازماندهی ، ساختاردهی و برچسب گذاری محتوا به روشی موثر و پایدار.
- Wireframing و Prototyping : ایجاد طرح های ساده و مدل های تعاملی محصول برای آزمایش ایده ها قبل از تولید در مقیاس کامل.
- طراحی تعامل: طراحی رابط های جذاب با جریان منطقی و ناوبری بصری.
- دسترسی : اطمینان از قابل استفاده بودن محصول توسط افرادی با طیف گسترده ای از توانایی ها ، که دسترسی کلی کاربر را افزایش می دهد.
UX خوب در مقابل UX بد :
برای مثال =
فرض کنین که برای امانت گرفتن کتابی به کتابخانه محلی خود بروید. اگر همه چیز خوب پیش برود ، پنج دقیقه دیگر وارد و خارج می شوید.
کارت عضویت خود را اسکن میکنید تا وارد شوید ، علامتهای بسیار واضح را دنبال میکنید تا بخش مورد نظر خود را پیدا کنید ، قفسههای سازماندهی شده بر اساس حروف الفبا را مرور میکنید تا کتاب مورد نظر خود را پیدا کنید ، آن را با استفاده از دستگاه تسویهحساب خود بررسی کنید و وارد میشوید.
حال بیایید یک سناریوی جایگزین را تصور کنیم.
شما به کتابخانه می رسید و برای ورود باید پشت میز جلو صف بکشید زیرا گزینه ای برای اسکن کارت عضویت شما وجود ندارد.
فقط یک کتابدار در حال انجام وظیفه است و آنها از قبل به مشتری کمک می کنند ، بنابراین شما چاره ای جز صبر ندارید.
ده دقیقه بعد و بالاخره وارد کتابخانه میشوید ، اما متوجه میشوید که هیچ تابلوی راهنمایی برای بخشهای مختلف وجود ندارد.
شما راه خود را به سمت میز جلو می روید تا بپرسید بخش علمی تخیلی کجاست.
شما در نهایت بخش مناسب را پیدا می کنید ، اما قفسه ها در هرج و مرج هستند.
هیچ سیستمی وجود ندارد – فقط باید به صورت تصادفی مرور کنید و به بهترین ها امیدوار باشید.
سی دقیقه بعد و هنوز کتاب خود را پیدا نکرده اید.
ناامید ، ترک میکنی و عهد میکنی که دیگر به این کتابخانه برنگردی.
اولین کتابخانه برای اطمینان از تجربه کاربری مثبت طراحی و ساخته شده است ، در حالی که کتابخانه دوم طراحی و ساخته شده است. تأثیر روی کاربر بسیار زیاد است و به شدت بر احساس آنها در مورد خدمات به عنوان یک کل تأثیر می گذارد.
کتابخانه اول می تواند انتظار مشتریان خوشحالی را داشته باشد که بارها و بارها برمی گردند ، در حالی که کتابخانه دوم می تواند انتظار تعداد بازدیدکنندگان رو به کاهشی داشته باشد ؛ این اهمیت و ارزش UX است.

طراحی UI چیست؟
طراحی UI یک جنبه خاص از تجربه کلی کاربر را پوشش می دهد : ظاهر ، احساس و رفتار رابط های کاربر دیجیتال.
همانطور که در مثال کتابخانه خود دیدیم ، طراحی UX به معنای واقعی کلمه برای هر چیزی که یک فرد می تواند با آن روبرو شود یا تجربه کند ، اعمال می شود.
از طرف دیگر ، طراحی رابط کاربری منحصراً به صفحه نمایش ها و رابط های دیجیتال مربوط می شود. رابط کاربری این است : نقطه تعامل بین انسان و رایانه.
فرآیند طراحی (UI) رابط کاربری نیز بسیار متمرکز بر کاربر است و هدف همیشه ایجاد رابطهایی است که استفاده از آنها آسان باشد و به کاربر اجازه دهد یکپارچه از نقطه A به B حرکت کند.
با این حال ، برخلاف UX که گسترده و فراگیر است ، UI متمرکز است.
در مورد طراحی و چیدمان صفحه نمایش های دیجیتال و همچنین عناصر منفرد آنها.
این شامل مواردی مانند دکمهها ، حرکتهای کشیدن و اسکرول ، منوها ، تایپوگرافی ، تصاویر ، رنگها ، انیمیشنها و انتقال از یک صفحه به صفحه دیگر میشود.
ویژگی های کلیدی
- عناصر بصری : این شامل استفاده از رنگها ، تایپوگرافی و تصاویری است که از نظر زیباییشناختی دلپذیر هستند و با هویت برند همخوانی دارند.
- تعامل : طراحی UI بر نحوه تعامل کاربران با عناصر رابط مانند دکمه ها ، لغزنده ها و فرم ها تمرکز دارد.
- سازگاری : اطمینان از سازگاری رابط در تمام صفحات و برنامهها ، که به بهبود قابلیت استفاده و درک کاربر کمک میکند.
- پاسخگویی : طراحی رابط هایی که به طور یکپارچه بر روی دستگاه ها و اندازه های صفحه نمایش مختلف کار می کنند تا از تجربه کاربری خوب صرف نظر از دستگاه اطمینان حاصل کنند.
- ناوبری : ایجاد ناوبری واضح و شهودی که کاربران را از طریق یک محصول دیجیتال به طور کارآمد و بدون زحمت راهنمایی می کند.
- دسترسپذیری : اطمینان از دسترسی به رابط برای کاربران با همه تواناییها ، از جمله افراد دارای معلولیت ، که ممکن است شامل ملاحظاتی برای کنتراست رنگ ، اندازه متن ، و دسترسی عناصر تعاملی باشد.
برایه مشاهده مقاله گرافیک چیست ؟ | گرافیک | گرافیک سنتی | گرافیک مدرن کلیک فرمایید.



